Kwaliteits­manager moet van eiland af

Haal maximaal voordeel uit kwaliteitsmanagement

Kwaliteitsmanagement anno 2017 vraagt veel van kwaliteitsmanagers. De inhoud van de functie verandert voortdurend. Normen wijzigen en risicomanagement is hot. Volgens het onderzoek ‘De wereld van de kwaliteitsmanager’ dromen kwaliteitsmanagers van meer betrokkenheid en draagvlak in de organisatie. Men heeft het gevoel op een eiland te zitten. Paul Brinker, teammanager bij Kader, bureau voor kwaliteitszorg, is van mening dat het tijd is voor verandering in de rol van de kwaliteitsmanager. Hij signaleert dat kwaliteitsmanagers een niet altijd effectieve communicatiestijl hanteren.

 

Paul Brinker, teammanager bij Kader, bureau voor kwaliteitszorg

 

Goede communicatie is essentieel

‘In de praktijk komen wij geregeld situaties tegen waar kwaliteitsmanagement in de ogen van de kwaliteitsmanager onvoldoende aandacht krijgt van de directie en medewerkers. Kwaliteitsmanagers hebben daarom het gevoel niet begrepen te worden en vinden het lastig de eisen van de norm te vertalen naar de dagelijkse praktijk van de organisatie. Het centraal stellen van de organisatie en een goede communicatie is hier van essentieel belang. Wij zien helaas nog te vaak dat dit weinig of onvoldoende gebeurt. Er is een groot verschil tussen het doen van het puur noodzakelijke om te voldoen aan de norm of het daadwerkelijk zien én benutten van de voordelen die de norm de organisatie oplevert.

Zelf gegenereerd inzicht creëert betrokkenheid

Om draagvlak te krijgen moet de kwaliteitsmanager de organisatie ingaan om de vinger op de zere plek te leggen. Dit vraagt om een kritische blik, goede managementvaardigheden en een meer coachende rol. Door het stellen van de juiste inhoudelijke vragen komen stakeholders tot een zelf gegenereerd inzicht. Dit is een goede manier om de betrokkenheid te verhogen. Vervolgens is het van groot belang dat de kwaliteitsmanager een goede koppeling maakt tussen zijn of haar bevindingen en de werkelijke kansen en bedreigingen van de organisatie. Beide vaardigheden zijn belangrijk voor het creëren van draagvlak.

Ten minste één ISO-loze dag per week

De ISO-norm wordt vaak iets te serieus genomen. Mijn advies is om vooral naar de verwachtingen van het management te kijken en naar wat voor de eigen organisatie relevant is. Als fulltime kwaliteitsmanager zou je eigenlijk iedere week ten minste één dag bezig moeten zijn met het sparren met verantwoordelijke managers om dicht bij de praktijk te blijven. Laat de ISO-norm dan ook vooral in de la liggen. […]

Dit is een gedeelte van het artikel zoals geplaatst in het rapport ‘De wereld van de kwaliteitsmanager’, wilt u het gehele artikel en artikelen van andere vakspecialisten lezen?

Share this post